Pff, hoe lan - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu Pff, hoe lan - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu

Pff, hoe lan

Door: Heijmen Goothuis

Blijf op de hoogte en volg Heijmen

22 Februari 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

7 feb

Hele nacht onrustig geweest maar bij het opstaan was mijn lichaam blij met de 14 uur rust. Na het ontbijt meteen een minibusje gepakt om naar ban lung te vertrekken. Je kan ietswat krap in zo'n busje zitten met 15 man, maar in cambodja kennen ze de woorden: past niet, niet. Met 24 man in het busje op naar de volgende stek.

Normaliter is het een trip van 3 uur, 5 uur verder waren wij er.. Wellicht wat overgewicht aan de wagen, overal stoppen en meer mensen in de wagen proppen.

In ban lung heb je een fantastisch mooi meer dat is ontstaan door een inslag van een meteoriet. Meteen aan de wandel gegaan om dit te aanschouwen en met een duikje af te koelen. Helaas maar waar had ik mijn camera niet bij me, maar als je op google intikt: lake at ban lung, krijg je een goede impressie van hoe mooi het is. Lekker gezwommen, gekke sprongen van de stijger afgemaakt en na een uurtje of 2 was het wel weer leuk geweest. In de avond een stel + kids ontmoet in ons guesthouse en renaut beide uit het frans sprekende gedeelte uit canada. Te samen gezellig een hapje gegeten.

8 feb

De reden dat we naar het noord-oosten van cambodja zijn gegaan was dat we een trek wilde doen. Het was op deze locatie wat aan de dure kant, dus hebben dit maar aan ons voorbij laten gaan. En besloten dit in een eventueel later stadia te doen. Bus ticket naar kratie besteld voor de volgende dag om in dit stadje de mekong dolfijnen te zien, en ontspannen de dag doorgebracht.

9 feb

Om kwart over 7 ging voor ons de bus. Had gister besloten dat ik nog een hoop dingen wil zien en ondernemen in dit land. Lijkt logisch, maar naar een maand of 4 reizen en alleen maar mooie dingen zien word je een beetje reismoe. Het ene na het andere spectacel, zonsondergang, mooie tempel, het lijkt dan niet meer speciaal. Maar dat ging veranderen.

Open mind naar kratie gegaan en zin in de mooie (voor mij nieuwe) culinaria en dergelijke. Het was wederom een lange busrit naar het midden van het land. Rond een urrtje of 3 kwamen we aan, en hebben uitgebreid rondgekeken naar een acceptabel en betaalbaar guesthouse. Vervolgens de markt op gegaan en wat fruit gekocht. Onder het genot van een grote watermeloen en een goede film de avond afgesloten.

10 feb

De dolfijnen, daar kwamen we voor. Tuktuk geritseld, met afdings uiteraard. En klaar als we waren om de dolfijnen te gaan bekijken. Uurtje in de tuctuc, te noorden van de stad kratie was het 'dolfijnen center'. Vanaf hier hebben we een bootje gepakt en konden we een uur lang op het water naar de mensvriendelijke grote zoogdieren kijken.

Denk dat we een stuk of 15 verschillende dolfijnen hebben gezien vanaf een kleine 10 meter. Helaas was de stroming erg sterk en werd ons niet aangeraden om het water in te gaan, dus verstandig als ik ben ook maar niet gedaan. Was net een baby geboren, was vrij uniek is. Echt leuk om naar de spelende vissies te kijken.

In de avond kwamen we het stel met kids weer tegen uit Québec, en gezellig geborreld en gedineerd.

11 feb

Kratie was geen grootsheid, afgezien van de spectaculaire waterdieren dus was het tijd om weer door te gaan. Sen Monorom, te oosten van het KMER land was onze volgende stop. Stadje met weinig tot geen toeristen, mooi landschap, leek ons dus wel wat. Vroeg vertrokken, en wederom een lange tocht.

Helaas stond er niets vermeld in mijn reizigers bijbel over dit dorpje en deze streek dus we zien wel.. voorbereiding. Holiday guesthouse, voor weinig ingedoken en meteen de andere kerel uit canada tegen gekomen. Besloten dat we een dagje of 2 de bush bush in wilde gaan, en gekeken naar een geschikte gids. Uiteraard worden er veel aangeboden, en zijn de gene die primitief engels spreken het meest betrouwbaar. Gevonden en geboekt! Niet voor de volgende dag maar de dag erna. In de avond naar een waterval toe gelopen en deze eigenlijk weer snel verlaten omdat het een grote vuilnisbelt was. Wat zonde, vieze geur, plastic afval om de meter..

12 feb

De dag van de motorbike en de watervallen. Gister ten tijde van het diner een wat pontige dame tegen gekomen uit israel en besloten om 3 motorbikes te huren de omstreek watervallen te gaan bekijken. De wegen waren goed, maar spannend. Het was namelijk geen asvalt waar we op reden maar op zand. Kan je het je voorstellen, 1 uur lang rijden op zand, stof en veel autos die je even inhalen. Ik was niet heel bruin, maar toen ik aankwam en mijn zonnebril afdeed had ik hem nog steeds op. Een wat bleke eddie murphie ookwel.

Goed eerste waterval heel groot. Brede straal voor een te grote douchekop zoals al omschreven door moeders. Geen sop mee genomen, maar met de power van deze douche werd je vanzelf goed schoon.

Na een uurtje weer de motos gepakt en terug gereden om naar de andere kant van monorom te gaan. Schenen nog meer watervallen te zijn. Helaas niet gevonden, maar wel een groot open veld, waar we onder het genot van een home made kampvuur hebben genoten van de ondergaande zon.

13 feb

Woehoe, het was zover, de trekking kon beginnen. De israelische dame vond ons gezelschap wel aangenaam en had besloten zich aan te sluiten bij de 2 daagse tocht door de jungle. leuk, met z'n 4e dus. Onze begelider was Wen. Sprak gebrekkig engels en sprak eigenlijk helemaal niet zo veel. Maar goed, zal wel los komen dacht ik zo. Dwars door de velden, bush bush en waar geen weg was, werd zelf een weg gemaakt. Leuke tocht, en in de middag gegeten bij een klein beekje met een watervalletje. Heel vredig gezicht, kon leuk springen vanaf boven naar benden.

Onze gids was van plan de gaan vissen voor diner, en had van een grote bamboo een hengel gemaakt. Tevens had hij ook een net bij zich om ons de volgende morgen van ontbijt te voorzien, leuk vooruitzicht. Nog een kleine 3 uur door gewandeld langs ananasvelden en watervallen kwamen we aan bij onze plek van overnachting. Wederom hier een bamboo boom geslacht om de holle stam te gebruiken als pan voor onze groente soep. Lekker, water uit de rivier, gekookt in een bamboo met allerlei lekkere groentes en vlees. De soep gedronken, het vlees en de groentes gebruikt voor bij de rijst. Echt heel lekker!

In de avond nadat we het visnet in de rivier hadden gespannen nog een kleine snack gegeten voor het slapen gaan, zelf gevangen kikkers....

We hadden uiteraard geen bedden ofzoiets, dus we hadden allen een hangmat mee gekreden. Deze hadden we gespannen tussen de bomen. Maar alleen een hangmat is niet echt warm, en als simpele hollander heb je natuurlijk geen slaapzak mee als je aan het reizen bent. Dus na een uur of 2 kou te hebben gekleumd in de hangmat deze los gekoppeld van de bomen en naast het vuur neer gelegd. Wat bladeren om de ondergrond iets comfortabeler te maken en daarop de hangmat neergelegd. Hout gezocht om het vuur wat hoger te stoken, en zo de nacht doorgebracht.

14 feb

Happy valentine! Bij deze geef ik u een houten rug. haha, de nacht was gelukkig niet heel koud naast het vuur, maar om nou te zeggen dat het een donsen matras was is ook niet waar. Om 6 uur wakker geworden en wederom op zoek gegaan naar hout om te koken en mezelf op te warmen. We hadden geluk met het visnet, 5 visjes gevangen, voor ieder 1 TOP! Daarnaast had onze gids brood en jam mee genomen, dus broodjes boven het vuur en warme baquette als ontbijt. Lang niet gek.

We moesten deze dag nog een uurtje of 6 aan de wandel, dus geen tijd te verspelen en hop hop schoenen aan en gaan. Wederom velden en bush bush aan de kant moeten schuiven om een doorgang te vinden en in de middag aangekomen bij een grote/ hogere wateraval, met een nog grotere kans om te springen.

De vissen die vanmorgen in het net zaten hier schoon gemaakt en boven het vuur geroosterd, te samen met rijst, groentes en beef! Heerlijke lunch. Na de lunch nog even 1 duikje genomen en vertrokken naar het einde van de 2-daagse trek. Nog 3 uur te gaan. Na deze 2 vermoeiende dagen, was mijn energie ver te zoeken, veel lopen heuvel op en af, weinig slaap, apart eten.. Helemaal gebroken aangekomen in sen monorom. De avond afgesloten met een biertje met de gids en vroeg een heerlijk bed ingedoken.

Dat was het wel weer even. Momenteel begeef ik mij in Siem Riep, en zal binnekort de ontbrekende dagen updaten.