Chapter Thailand - Reisverslag uit Pai, Thailand van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu Chapter Thailand - Reisverslag uit Pai, Thailand van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu

Chapter Thailand

Door: Heijmen Goothuis

Blijf op de hoogte en volg Heijmen

16 December 2011 | Thailand, Pai

8 Dec

Voor de goed oplettende lezer onder ons stond er bij locatie van het vorige verslag tibet, dit is incorrect, mijn verblijf is momenteel in thailand. Ik heb geen idee hoe ik makkelijk de locatie kan veranderen, en bij deze weten jullie het dus hoef ik het ook niet meer te doen.

Zoals ik al kort had omschreven had ik geen onconfortabele vlucht gehad. Nogmaals, denk dat ik niet meer anders wil reizen dan businessclass:)

De 9 uur durende vlucht zat erop en mocht ik eindelijk het land van de Buddha's, tempels, brommers en tuc tuc's betreden. Georganiseerd als ik ben had ik natuurlijk geen hotel van te voren geboekt of bekeken via internet. Mijn enige 2 eisen waren dat het niet te veel geld kost en dat het niet te ver van het vliegveld vandaan was. Was wel essentieel omdat de volgende dag het vrouwtje zou arriveren en dan zou het wel zo loyaal zijn om daar mijn koppie te laten zien. Dus na evenn onderhandeld te hebben, dat is iets wat ik wel had mee gekregen, 700 baht van de prijs afgesnoept voor een hotel plus nog taxi heen terug voor ommenabij te veel geld(1000 baht), maar Daar moest ik nog achter komen...

Er vallen je meteen een paar dingen op als je door de duane loopt in thailand, de mensen zijn bijzonder vriendelijk(zolang ze jou iets kunnen aansmeren), hun rijgedrag is bijzonder en bij alles wat je zegt en ze begrijpen je niet, gaan ze lachen. Enfin, 5 minuten in de taxi (auto van het hotel) en ik was er. In Down Under had je een dorm met 6, 8 10 of wel meer bedden met ook zoveel personen erin, hier kreeg ik in het 'hotel' twee 2persoonsbedden voor mij alleen. Dat was wel even wennen, geen drukte op de kamer, geen snurkende dikke mensen om je heen en geen bedden die je zelf nog moet opmaken. Als ik eerlijk ben was dit wel fijn!

9 Dec

Uiteraard was er in dit hotel ook een uitcheck en deze was vrij vroeg, al zeg ik het zelf. Om 10 uur, dit in het land waar alles pas laat op gang komt, maar vooruit. Ik was om 8 uur al wakker, wat opzich niet zo vreemd was omdat er in een straal van 500 meter zo'n toren stond die via een luidspreker allerlei termen naar buiten bracht, denk dat de buddha werd aanboden. Dus als brave hollander was ik om half 10 beneden en dan? Wat doe je dan tot een uurtje of 3, dan komt de mooie blonde dame aan.. Uit pure verveling ben ik maar nieuwe spelletjes op mijn telefoon gaan zetten en heb me hier tot een uurtje of 1 prima mee vermaakt. Heb toen maar aangegeven dat ik het prima vond om alvast naar het suvarnabhumi airport te gaan. De best man liet natuurlijk eerst een minuut of 10 de auto draaien zodat het binnen in wat cooler kon worden, vervolgens word je tas in de auto gezet(stel je voor dat je zelf iets doet, is service van de zaak) en vertrokken we naar het vliegveld.

Kort samengevat, Het vliegveld had om 14:02 de wielen op de grond staan maar vervolgens duurde het nog een uur voordat het vrouwtje om de hoek kwam kijken. Na 2 ongeveer 2 maanden is het toch wel prettig om je vriendinnetje dan weer te zien. Na uitgebreid elkaar gedag te hebben gezegd, haalde do een klein visitekaartje uit haar tas met de gegeven van het hotel waar zij vorige keer is verbleven. Was geen verkeerd hotel zei mevrouw. Oke, meer voorwerk had ik niet gedaan, dus met de taxi naar hartje stad Bangkok.

Hoe zal ik het eens omschrijven, ik heb het over het rijgedrag van de mensen en het gebruik van de snelweg: Op een snelweg heb je van die strepen zitten die de rijbanen aangeven, daar hoef je geen rekening mee te houden, de vluchtstrook is ook geasvalteerd dus dan kan je daar ook in halen als het op de rechterbaan niet kan(rijden hier ook links), hoe harder je toeterd hoe meer voorang je hebt, langs de kant van de snelweg staan brommers geparkeerd die waarnaast de bestuurd rustig zijn hengeltje uitwerpt om een visje te vangen, in de auto zitten de gordels allee voorin, de snelheid op de snelweg is: brommers 80, vrachtwagens 100 en auto's 120, maar dit word geregeld met een korreltje zout genomen. Ik ben waarschijnlijk nog een hoop details vergeten, zal hier dan later op terug komen, maar het is hier 1 grote chaos op de weg!

Het hotel waar we naar toe gingen heet Dang Derm, dit is te midden van de toeristische drukte. Als je de straat wil vergelijken met een nederlandse straat, zou ik zeggen: neem nou de kalverstraat, met dan nog 3x zoveel mensen als op een koopavond, gooi dan voor elke winkel 2 stalletjes met uitverkoop en zet per stalletje 5 mensen waarvan er 3 op de straat lopen om je artikelen te verkopen. Door zo'n straat rijden ook gewoon nog auto's... Frappant! Goed, 100 meter voor de deur afgezet door meneer de taxi, en op naar onze eerste stek in het centrum. Met de lift naar de 3 verdieping, je doet de deur open en dan zie je: 2 perfect opgemaakte matrassen liggen, rieten behangen muren, een idyllische wastafel en dan tot slot een badkamer met zo's mooie oude ton erin.. Was echt een plaatje(facebook).

Het was ondertussen al half 6, dus heb even wat eten gehaald op de markt, vervolgens op het dak van het hotel een duik genomen en daarna maar gaan knorren want het was een vermoeiende nietsdoen dag.

10 dec

Als je vroeg naar bed gaat, gaat de biologiche wekker ook vroeg af. Vandag was dit om half 8. Je Bent dan toch in het centrum, dus dan maar eruit om de boel te verkennen. Eerst even ontbijt gegeten wat bij het hotel zat, en vervolgens met de roltrap naar beneden om de markt op de gaan. Niets te zien nog..... De o zo drukke straat van gister was nu net zo leeg als de 'goude koets' 364 dagen per jaar. Geen karretjes op de straten, alleen 3 verdwaalde toeristen, een paar locals en wat zwerfhonden die de laatste resten op de grond gevallen afval opaten. Dan maar even om de hoek kijken waar wel enige vorm van leven te bekennen was. Meteen om de hoek was er een kleine tempel te bezichtigen met er omheen allerlei kleine stalletjes waar voedsel werd bereid. De stalletjes hadden ook een mooi geinproviceerd terras: omgedraaide bakken of tonnen als tafel, en wat krukjes ernaast en wat fleurige buddha termen over tafel gegooid. De buddha in de tempel werd met name druk bezocht door de monkies, kalend, orange pakkies aan, slippers en heel veel wierrook om hun heen. Buiten onder, langs en in de 'boing' bellen gehangen en vervolgens langs de kleine restaurantjes gelopen in een van de straatjes verderop.

In de middag hebben we aan de rand van het zwembad een wat uitgebreidere planning gemaakt voor waar we naar toe wilde, hoe we daar heen wilde gaan, het liefste in zo min mogelijk tijd en voor zo min mogelijk geld. Als vanaf het dak om je heen kijkt heb je het gevoel dat je een groot deel van Bangkok kan zien, wat natuurlijk een illusie is want de stad zal ongeveer zo groot zijn als de provincie utrecht. Dan even een zeikmomentje, zit je op het dak van het hotel, te midden in Bangkok, XXXXX aantal km bij Nederland vandaan, zitten er aanbeide kanten naast je 4 Nederlanders...aaarg HOE IS HET! Denk je eindelijk een andere cultuur te ontdekken zonder van die ongegeneerde lompe hollanders om je heen, zitten er in dit hotel al 8 van die kaaskoppen(zo dat moest er even uit). Hier hebben we ons ook maar van afgezonderd en zijn knus calamaris gaan happen, het was ten slot van rekening borreltijd.

Voor het avondmaal zijn we weer richting de hoe van de restaurantjes gelopen om hier het een en ander weg te prikken. Gegeten en gedronken(niet heel uitgebreid), 2 spa'tjes rood, mozzarella salade, sate'tje en broodjes met tappenade. De schade hiervan was 6 euro de neus, het kan dus nog wel 'goedkoop dineren'! Wat een mooi aspect van deze avond was, dat er over mijn linker schouder een eclipse aan de gang was. De maan hebben wij verder zien verdwijnen aan de rand van het zwembad, op het dak van ons hotel. Romantisch niet?

11 Dec

Zoals verteld hadden we gister een planning gemaakt die aangaf dat wij deze dag richting Chang Mai zouden vertrekken. Chang Mai is ongeveer een uur vliegen te noorden van Bangkok. Half 12 naar buiten gelopen om een taxi aan te houden. '600 baht menil', was al iets beter geworden in afdingen en mochten we voor 400 baht(10euro) de taxi in. Omdat we wat minder betaalde dan de gemiddelde toerist, denk ik, had de beste man geen zin in vertragingen en racede als een bezetene over de thaise snelweg. Gelukkig zitten er alleen voorin gordels, Dus je voelde je vrij veilig, ahum.. We vlogen met Air asia naar onze volgende bestemming. Vanaf het vliegveld daar vlak bij ons guesthouse afgezet, omdat de beste man iet wist wat wij bedoelde of hij wist niet waar het was. Auf jeden fall waren we in de buurt en met handen en voeten hadden we ons van te voren een geboekte hotelletje gevonden. Voor 150 B de neus, genaamd Yourehouse Guesthouse, koste niet veel, was ook niet veel. Maar voor 1 nachtje was dit prima vertoeven.

We zagen op de heen weg, in de rode 'soort van' taxi al dat ze bezig waren met het opbouwen van een markt. Deze hebben wij in de avond bekeken terwijl we opzoek waren naar wat voedsel. Op de markt hadden ze allemaal kleine stalletjes die met name: kleden, eten, armbanden en kettingen, tassen en eten verkochten. Was heel druk bezocht en zag er ook heel leuk uit. Overal kleine lampjes, lekkere geuren, geen mensen die aan je trokken zoals in bangkok' tuc tuc menil 100 baht', nee het was relaxed. Hier hebben we wat sushi en een kipwrap zitten weg knagen en vervolgens hebben we ons mateloos laten verwennen om voor 60 baht de neus een voetmassage te nemen. Wat een feest is dat!

12 Dec,

In dit guest house hebben we in de ochtend meteen via een site een ander guesthouse geboekt, eentje met een zwembad die op loopafstand was van deze. Op de hoek van de straat hebben we in een Ierse pup(zo zag het eruit) een onbijt gegeten met vers afgebakken bollen en wat eitjes. Het was ongveer 8 minuten lopen vanaf de pup naar The Royal Guest house, dit klinkt enorm sjeik en zo zag het er op de foto's ook uit. Maar hier in Thailand kunnen foto's nog wel eens liegen. Het was een prima kamer, weinig extra's dan in het vorige guesthouse, alleen een tv die nu wel aanwezig was. Niet te vergeten was er bij deze een zwembad, nouja zwembad, je kan het meer een dompelbad noemen zo koud als het was.

Deze dag hebben we heel nuttig besteed om het een en ander uit te zoeken. Wat willen we hier in de buurt nog zien, wat willen we doen en waar willen we daarna naartoe. Voor een planner als ikzelf vond ik dit al heel wat. Als ik heel eerlijk ben heeft Do alles uitgezocht en was ik actief met waarbenjij updaten van de laatste weken aussie(goede verdeling dacht ik zo)...

In de avond zijn we bij een , wat er luxe uit zag, tentje gaan eten. We hebben ons te goed gedaan aan wat groenvoer genaamd cesar salad, die best lekker was maar niet heel veel weg had van een oorspronkelijke cesar salade. Daarnaast hadden we spare ribs besteld, die wel echt heel lekker waren. Met als desert, backpackers als we zijn, mohito's..

#living the good life!



Ben nog niet helemaal bij, maar het resterende deel zal spoedig op de site te lezen zijn.


Tot schrijfs..





  • 16 December 2011 - 14:22

    Vul Hier Je Naam In.:

    Vul hier je reactie in...

  • 16 December 2011 - 14:23

    Monica:

    ehhh... vers gebakken bolletjes, eitjes, mozzarella, wraps, mojitos???
    Wanneer komt de Thaise culinaria aan de beurt? X

  • 16 December 2011 - 14:23

    Monica:

    ehhh... vers gebakken bolletjes, eitjes, mozzarella, wraps, mojitos???
    Wanneer komt de Thaise culinaria aan de beurt? X

  • 17 December 2011 - 19:35

    Stefan Sprangers:

    Heijmen moet boek- schrijfert worden, als die terug is!! jadalahi jadalahaaa..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Pai

Heijmen

Actief sinds 10 Okt. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 22561

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2011 - 28 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: