'Carpe Diem' - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu 'Carpe Diem' - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu

'Carpe Diem'

Door: Heijmen Goothuis

Blijf op de hoogte en volg Heijmen

28 December 2011 | Thailand, Ko Samui

19 dec
 Wakker worden met het geluid van de zee, de kieren zonlicht die door gordijnen heen komen en boven je hoofd het witte gaas genaamd een muggennet. Weten dat we om 11 uur moeten uitchecken en geen idee waar we heen gaan want er was geen plek meer op deze locatie. Eerst maar rustig ontbeten en daarna de tassen
gepakt, deze hebben we natuurlijk laten dragen naar de receptie, want zoiets hoor je op zo'n resort natuurlijk niet zelf te doen. Heb aan de kleine lieftallige receptioniste gevraagd of er geen alternatief was om hier nog een paar dagen langer te kunnen verblijven. Ze ging het overleggen met de supervisor... 5 minuten later kwam ze terug met een fotoboek en wees ze een foto aan met daarop een geïmproviseerd hutje. Ze kwam met de vraag of ik wist waar dit was? Keek goed naar de foto en zag: strand en water langs het hutje gaan, moest dus wel dicht het water zijn.  Ik wees het hutje wat overdag werd gebruikt als massage hutje aan, is it this one? Yep, ze gingen voor ons in de avond het hutje omtoveren tot slaapvertrek. De prijs hiervan: two person 200baht each! Nahja, slaap je per persoon voor 5 € per nacht. Hebben gelijk geboekt voor 3 nachten. Het nadeel van deze lowbudget prijs was dat je pas na sluitingstijd van de massagetoco erin kon. Deze avond was dat om 9 uur, dus spullen bij de receptie gestald en voor de verandering maar is de blauwe, thee warme zee in gedoken.

Omdat we graag al ons hutje van binnen wilden zien en natuurlijk niet zomaar naar binnen mochten hebben we ons moeten inschrijven voor een oil massage. Hier hebben we goed over na moeten denken en besloten het toch maar over ons hart te laten gaan, vooruit dan maar, doe maar zo'n behandeling. In de namiddag zijn we rondom gaan genieten van het uitzicht, het weer, het water,  oftewel van de naam waar het resort voor staat; een dagje gerelaxed.

Tegen sluitingstijd van de zon een borrelhap gedaan met tempura garnalen en daarnaast een goed potje pesten gespeeld met de in Pai aangeschafte kaarten. Om de tijd wat sneller te laten verlopen, pas om 9 uur konden we ons strandpaviljoen in, hebben we na onze matige maaltijd een uitermate fijne strandstoel bezocht. Met de hier poten in het zand, een drankje in de hand, zitten genieten van de sterrenhemel, de muziek op de achtergrond, de golven die tegen de vooranker liggende longtail bootjes sloegen en van een Nederlandse dames die haar rug liet verminken door een afschuwelijke tatoeage erop te planten(bloemetjes). Mooi entertainment was dat er een groot matras voorbij kwam op de hoofden van 2 mensen, wat bestemd was als ons bed. Zoals omschreven was het een amusante avond.

20 dec
Sadikaah, Ghello gloedmorning, 8:40 you have to get out, we open shop at 9... 20 minits, ghelllllooooow wake up.... Ik moet zeggen, er zijn betere en fijnere teksten of geluiden om mee wakker te worden gemaakt. Wat ze ons vergeten waren te vertellen is dat we niet alleen laat het hutje inkonden maar ook weer rammend vroeg eruit moesten. Het grote voordeel is dan dat je een hoop kunt doen met de mooie dag die in het verschiet ligt, 'allways look on the bright site of life... Pa-dam pa-dam pa-dam'! Ahum, allebei hadden we aanzienlijk veel moeite met opstaan na zo'n ellendige schelle stem die zich voordeed als de wekker.

Na 2 dagen hier te zijn verbleven waren we ondertussen erachter gekomen dat je bij het ontbijt geen toast moest bestellen maar sandwiches. In plaats van zoete boterhammen kreeg je dan een halve baguette wat enigszins naar brood smaakte. Om vandaag iets nuttigs te doen met de dag hadden we in de planning staan om in de middag naar phi phi stad te gaan. Het ontbijt eerst soldaad gemaakt en toen do ingemaakt met een pot 'sjeau de boulle'. Voor de dagtrip een tas gepakt om in town de toerist uit te hangen.

We werden gebracht met de pp relax 7, een van de longtail boten die bij het resort voor de deur lagen. Eenmaal in het centrum aangekomen was het een flashback van bangkok. Nu hoore je ipv tuc tuc, taxiboot en op elke hoek: where you stay, Cheep cheep hotel... etc. Alles en iedereen wil iets van je. We hadden al wel een beetje trek gekregen en hebben hier wederom zo'n heerlijke dunne pannekoek gescoord. Tegenover de pannenkoekenmevrouw hebben gekeken naar wat echtnep horloges. De beste man wilde er helaas te veel geld voor hebben anders hadden we beide nu een mooie klok om onze pols gehad. Mocht je ooit in gedachten hebben: ik ga naar thailand om goedkoop te shoppen, doe het dan niet hier(tenzij je een mooie outfit voor apenkooi wilt vinden). Elke toko, elke winkel is hier hetzelfde. Ze verkopen allemaal dezelfde rommel: ray bans, rolex, Nike air, allemaal dezelfde t-shirts en het liefst allemaal met een fluor kleur.

Enfin, de tocht langs de winkels duurde 2 uur, had het wel redelijk gehad met elke keer dezelfde winkel in maar dan op een andere locatie. We hebben wat kip op de markt te hebben gegeten en daarna was ik wel toe aan wat anders. We zijn bij een van de meeste luxieuze hotels achterom gelopen, hebben onze spullen op een bed gedeponeerd en hebben een duik genomen in een B E A utif zwembad. Wat helemaal een fijnproever was, de douches aan het zwembad waren warm en na een tweetal dagen koud gedoucht te hebben was warm water echt wel heel plezierig.

Ik vlieg even een stukje terug in dit verhaal: op de heenweg naar pp stad zat er een jongenman met een baby(nog geen 2 jaar denk ik) bij ons in de boot. Hij viel ons op omdat hij niet veel ouder leek dan dat ik was plus dat het kind onder de waterpokken zat. Dat kind hadden we eerder al zien lopen maar dan met andere mensen. (pak mijn verhaal weer op) Wij waren nu al ruim 2 uur aan het rondwandelen door de stad en kwamen hem tegen, nog steeds zittend op de pier waar we met de boot zijn afgezet. Wat bleek nou, zijn ouders (ook van de baby) waren in de vorige dag vertrokken om een nieuwe plek te zoeken en hij moest naar de pier komen en zijn pa en ma zouden hem daar wel komen ophalen, met de kleine en al hun bagage. Beetje apart maar het zal wel. Wij hebben nog een kleine ronde gemaakt, do nieuw jurkje aangeschaft en een plastic doorschijnend hoesje zodat we de camera ook onder water kunnen bedienen.

Om 5 uur ging de laatste boot terug en de beste kerel(Anton 19 jaar oud) zat nog steeds op zijn ouwe lui te wachten. Heel raar, maar goed, de boot ging terug dus hij en de kleine gingen maar weer mee terug ook alle bagage. Had met do afgesproken om hem maar een beetje te ondersteunen. Hij was pas 19 en moest hij uit het niets op het kind van hun ouders passen. Hebben hem geëntertaind met een potje kaarten, later werd de kleine in een wieg gelegd en hij kreeg van de eigenaar een klamboe over de bank heen zodat hij ook enigszins kon tukken. Toch een apart verhaal... Goed wij rustig gegeten en gedronken, nieuw kaartspel van die bokkert geleerd en tot uurtje of 11 mee vermaakt.

21 dec
We hadden, tussen neus en lippen door, gister een dagtrip geboekt. Een dagje langs allerlei verschillende snorkel locaties, eilandjes etc. 9 uur zou de aanvang zijn van de mooie dag. Dit keer hadden we onze eigen wekker gezet en dit was een stuk beter wakker worden dan het schelvis geluid van de dag ervoor. Vluchtig opgefrist en ontbeten, tas gepakt met: camera + onderwaterhoes, zonnenbrand/bril, pet en water. De zee was iets heftiger dan de vorige dag, dat was goed te merken aan de stuurman die het redelijk zwaar had om de boot in een rechte koers te houden. Nog geen 10 minuten varen, vlak bij pp stad, was onze eerste snorkel plek. Overal in het water heb je van die 'moorrings' (volgens mij heet dat zo), waar je je boot aan vast legt. Voordat ik het water inging had de kaptein wat brood in het water gegooid en de vissen kwamen hier als piranha's op af, 100den als het er geen duizenden waren.  Met een leuke afsprong het water in, duikbril op, snorkel in mijn waffel, ik wil die kleine groen/ zwarte visjes wel eens van wat dichterbij bekijken. Ik had al wat vergelijkingsmateriaal vanuit Aussie van de whitsundays, maar de aantallen vissen zijn echt 10x zoveel hier. Ook allemaal mooie kleuren, dik, dun, groot, klein, echt van alles.  Heb een kleine 20 minuten rond gedobberd met me snufferd in het water en daarna koers gezet op zuster eiland phi phi lee(wij verbleven op phi phi don). Dit is het eiland waar 'The beach' is opgenomen. Eerst een stuk erlangs gevaren, gekeken naar de merkwaardige rotspartij en toen rechtsaf een baai in. Het is dat er zoveel toeristenboten in en uit varen in die zo'n baai maar anders was het een van de apartste inhammen die ik heb gezien. Nergens in deze baai kan je aan land komen, omdat er rondom de gehele baai rotsen 90 graden omhoog gaan. Ook hier een duik genomen met bril op, maar was weinig te zien.

Hop hop, boot op, naar de andere kant van dit eiland. Bij deze baai kon je wel 'makkelijk' het land opkomen. Was een trap gemaakt waar je wel eerst heen moest zwemmen. Wat al snel duidelijk werd was dat dit een van de meest toeristische attracties was van de toer. Als je de trap had gehad liep je via een zandpad richting het befaamde strand (Maya bay). Dit was echt de kalverstraat, massa drukte, denk dat er wel 100 boten op het strand lagen aangemeerd en op elke boot zaten er tussen de 10 en 20 man. Reken maar uit hoe druk het daar op het spectaculaire strand was. Snel de biezen gepakt en weer de andere kant op gelopen. We hadden voor deze stek een uur, dus die heb ik maar gespendeerd rondom de boot om wat onderwater wereld te spotten, ik had bovendien nog geen Nemo gevonden. Ook hier geen succes, wel een hoop andere mooie vissen gezien maar geen clownvis.

Tot aan monki beach hebben we 6 snorkelplekken gehad en ik moet toegeven, heb nog nooit zoveel vissen gezien. Monki beach; dit heet niet voor niets zo want er lopen apen over het strand. Bij het lunch pakket, wat bestond uit rijst met kip, zat ook een trosje bananen. Ik kon niet snel genoeg de lunch naar binnen schuiven om onze voorouders in het wild wat te knabbelen te geven. Ten tijde dat we aan het eten waren zagen we mensen al bang rennen en die apen erachteraan. Grappig gezicht, maakte het wel wat spannender. Had het banaantje al gepeld en ging op mijn hurken steeds een stapje dichterbij. Bij de eerste poging reageerde de aap niet geïnteresseerd dus dan maar bij een andere proberen, een ietswat kleinere. Deze vond het wel boeiend en heeft rustig stukje voor stukje banaan uit mijn hand gegeten. Leuke ervaring! We zijn nadat de apen geen eten meer konden zien met de Thaise punter door gevaren naar een snorkelplek niet ver er vandaan. Wederom de onderwaterbril aangesnoerd en het luchtstrookje er aan vast gebonden, eens kijken of er hier nog meer vissen te zien waren. Eerst rondom de boot weer honderden van die kleine groen/ zwarte visjes gezien, om het formaat in te schatten, net iets groter dan je handpalm. Verderop, onder een rots zag ik een grote glinster.. Wat bleek dat dit niet 1 grote vis was, maar 1000den van hele kleine visjes. Denk over een meter of 10/ 15 alleen maar vissen ter grote van  2 duimen bij elkaar.

Na deze plek hadden we nog 2 stops: 1 snorkel plek, wat bij een klein eilandje net boven phi phi don is en de laatste was bamboo island. De snorkel plek die we als eerste bezochten was niet echt prettig om het water in te gaan. Onder en rondom de hele boot zaten veel zee'egels. Als je op zo'n ding gaat staan ben je nog niet jarig. Dus heel voorzichtig het water in gegaan en plat proberen te blijven drijven. Ondanks dat er minder mooi koraal was heb ik hier de gaafste vis gezien. Zwart/ grijs van kleur, net als een zee'egel, heeft als het ware zwarte sluiers om zich heen en heeft op die sluiers witte stippen. Volgens mij was dit er zo een, dat als je die aanraakt je redelijk rap naar het ziekenhuis moet want ze zijn vrij giftig. De laatste stop was aan bod gekomen wat bamboo eiland was. Het werd wat donkerder qua lucht en het koelde iets af. Wat opzich helemaal niet zo erg was, want de temperatuur overdag was in de zon zonder wind niet uit te houden. Wat wel als gevolg gaf dat er ietswat mee golven kamen te staan. Dit eiland was niet spectaculair, klein strandje en hoop afval. Hebben hier wel van die krabben gevonden die in een schelp wonen, in 3 verschillende maten. Verderop een paar normale krabben gevonden, welke hele mooi kleuren hadden.

De leuke tocht was nu aan het einde, afgezien van dat we nog 20 minuten heftig schommelend terug moesten varen. Redelijk gesloopt en gebroken kwamen we terug aan op het relaxed resort. We hebben hier besloten dat we de volgende dag zouden vertrekken en en richting Ao Nang zouden gaan. Als verrassing van de eigenaar kregen we te horen dat de staf te lui was om de massage hut weer om te toveren tot slaapvertrek, en kregen we een hutje aangeboden. Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen dan. Zodra we het huisje inkonden zijn we eigenlijk er niet meer uit gegaan, kussen ruiken, muskietennet sluiten en wegvallen...zZzz

22 dec
Gelukkig mochten we deze dag wat langer blijven liggen en werden we pas om 8 uur wakker.. kon ook niet heel veel anders, we gingen er namelijk om 9uur al in. Deze nacht hadden we beide verrot geslapen, met name ik was niet heel actief in het begin van de dag. Hebben eerst in alle rust een douche gepakt, vervolgens de tassen helemaal opnieuw ingedeeld en deze geplaatst op het balkon om deze door de staf op te laten halen. Onze boot van pp stad naar Ao Nang vertrok om half 4 en het kleine bootje vanaf het resort ging om 1 uur. We hadden voldoende tijd om nog wat uit te zoeken over onze nieuwe bestemming en ook nog eens tijd om nog wat in het stadje te doen. Moe als we waren hebben we op het resort weinig uit gespookt, beetje kaarten, met gratis wifi de laatste mails en FB berichten verstuurd en 1 minuut voordat de boot ging het vorige bericht op de site geplaatst.

Nog steeds was mijn energie level niet echt gestegen en was ik ernstig blij dat ik deze dag niet al te veel hoefde uit te voeren dan op bootjes zitten en me naar de volgende locatie laten brengen. In de stad van pp hebben we de laatste straat bezocht waar we nog niet in waren gelopen, heb hier wat broeken gepast voor eventueel een mooie partij ooit in de toekomst, maar geen succes.  Zagen een bordje met pizza, waar we al heel lang zin in hadden, en deze besteld. Gelukkig was deze acht niet te eten, en hebben we deze aan een toeristen info gegeven, hier ons presentje, aanschouw het als onze dank aan het mooie eiland. Hartelijk werd deze in ontvangst genomen. We hadden al wat chips ingeslagen voor op de boot en hebben hier maar genoegen mee genomen. Bijna waren we nog te laat voor de boot, gelukkig stipt op tijd om deze keer wel op een mooie boot plaats te nemen. In de verte waren al wat donkere wolken zichtbaar wat helaas maar waar niet al te best uitpakte. We zaten op het voordek met onze goedhopende bekkies dat het droog bleef, maar na 3 minuten varen waren de eerste druppels al een feit. Snel onze hand bagage gepakt en naar binnen verhuisd. Stoel in ligstand, Sudoku voor de neus, oordoppen of koptelefoon op het hoofd en achterover leunend proberen de oogleden wat rust te geven.

Bij de 2e stop mochten wij eruit. Met de taxiservice van van het hotel in een oversized tuc tuc gestapt met nog 10 anderen en werden stuk voor stuk bij de verschillende hotels afgezet. Voordat we het hotel ingingen moesten eerst de voeten gewassen worden. Ingecheckt en wel de tassen via een piccolo naar onze kamer laten brengen. Mijn god wat een kamer, een gigantisch bed, balkon met redelijk uitzicht(zaten op bovenste verdieping), badkamer met douche en bad, minibar...etc Geen verkeerde voorzieningen. Na een paar nachten niet al te best geslapen te hebben vonden we dit wel zo plezant en wilde we eigen het diner op onze kamer laten bezorgen. Helaas was dit 600B extra dus dan neem je de wandeling naar de lift en restaurant van pak en beet 1 minuut voor lief. Een salade niciose + simpele pasta carbonara in een leeg restaurant zitten eten, en daarna maar bed.

23 dec
Net zoals op PP hadden we bij deze locatie maar voor 1 nacht geboekt met de stille hoop dat we nog een paar nachten voor dezelfde prijs konden blijven. Helaas was dat niet het geval en mochten we onze biezen weer pakken om naar een andere locatie te verhuizen. Railay, de plek waar do'tje al eerder was geweest, scheen klein, mooi en aardig ontspannen te zijn. Leuk om op zo'n plek je kerstdagen door te brengen. Gezocht naar een betaalbare plek om te slapen wat tegen de kerst periode niet makkelijk is. Princess budget resort was een van de weinige plekken die voldeed aan een aantal van onze eisen. Deze geboekt via agoda site, heel handig, en maar eens gekeken in het hotel wat voor ontbijt er was. Ik heb denk ik nog nooit zoveel ontbeten, voor degene de mij redelijk kennen ben ik niet zo'n onbijterd maar hier zijn we beide helemaal los gegaan. Je kon je eigen scramble egg's samenstellen, bacon, sausseges, croissant, vers fruit en nog veel meer... Met een volle maag/ volle tas, naar een longtail boot gelopen die ons naar Railay zou brengen. Dit duurde wel ff want ze wachten hier net zolang tot er genoeg mensen zijn die dezelfde kant op gaan, zodat er meer winst word gemaakt. 15 minuten verder maar is naar de status gaan vragen, en lichtelijk geïrriteerd mede gedeeld dat ik het wel prettig vond om te vertrekken. En daarop werd gereageerd, 2 minuten later gingen we weg! Mooie/ korte toch langs van die mooie kleine eilandjes die ongeveer 10 minuten duurde omdat de stuurman iets meer gas gaf dan een normale boot.

Railay bestaat uit een strand west en en strand oost. Van het ene strand naar de andere lopen duurt 6 minuten. Zolang duurde ook onze wandel naar het hotel. Helaas was het dit keer geen idyllisch hutje aan het strand, niet elke keer is het feest. Een huisje bestond uit 8 hutjes wat niet heel bijzonder eruit zag maar goed was voor 2 nachten. De muren waren niet dik, logisch, dus elke keer als onze boven buren aan het lopen waren door de kamer leek het wel alsof er een olifant door heen aan het stampen was. We hebben ons tassen gedropt, wasgoed weggebracht, een heel prettig broodje tonijn gegeten, zwemkledij aan getrokken en zijn naar een strand gegaan wat in de laagseizoen helemaal verlaten is. Onderweg wilde apen tegen gekomen, die graag even een kijkje namen bij de tassen van de mensen. Niet al te lang bij stil gestaan, het was mooi weer en wilde daar graag van genieten. Plekje voor het meest exclusieve resort gevonden en hier lekker liggen bakken.

Het strand, wat in zo verlaten hoorde te zijn was dit keer stukje meer toeristisch. Vergelijk het met een mooie zaterdagmiddag op zandvoort. Op de terug weg nog een paar mooie foto's gemaakt van de monkies, ook filmpje dat er bij Do eentje op haar schouder klimt, nice! We hebben bij het hotel gegeten, omdat moeders vind dat ik te weinig van de locale lekkernijen had geproefd dacht ik: kom laat ik eens Beef in groene curry nemen. Pfff, wat was dat pittig. Kreeg een schaaltje soep'groene curry' met de beefreepjes erin en wat rijst ernaast. Met een rooie waffel een klein beetje van de soep gegeten, vlees er tussen uit gebietst en de rijst maar soldaat gemaakt. Was wel lekker! In de late uurtjes (11 uur)  naar het strand aan de andere kant gelopen om hier op een matje te zitten, drankje te drinken, naar de eilanden te kijken, genieten van de sterrenhemel en zo nu en dan vloog er een brandende lampion voorbij....

De foto's zijn vanaf morgen in goede volgorde te zien op Facebook. Enjoy watching!