Adios.... xx - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu Adios.... xx - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu

Adios.... xx

Door: Heijmen Goothuis

Blijf op de hoogte en volg Heijmen

13 Januari 2012 | Laos, Vangviang

1 Jan
De jaarwisseling was goed verlopen, het feest/ het gezelschap was leuk, locatie was prachtig en zoals medegedeeld veel om over na te denken. Do, zo praktisch als ze is, wederom onderuit gegaan in een achtervolging, net even een trede gemist en een dikke bult op de arm als resultaat. Goed het nieuwe jaar binnen gevallen ook wel.
Het was in de ochtend regenachtig, en we wilde graag vertrekken naar Koh Tao. Nadat do bijna haar hele tas had ingepakt en ik nog steeds in bed lag, heb ik besloten mijn tas niet in te pakken en nog een dag langer te blijven op dit eiland. Had weinig tot geen trek om door de regen te sjouwen met mijn hele hebben en houwen en om zeiknat aan te komen op de volgende locatie waar het weer niet beter was dan hier. Gelukkig bestaan er vrouwen op deze wereld en heeft do deze dag: de was weg gebracht, eten gehaald en op bed geserveerd(geen verkeerd begin van een nieuw jaar). Ik heb deze regenachtige dag gespendeerd voor de beeldbuis onder de lakens, kijkende naar golf, tennis en andere activiteiten. Ten tijde van borreltijd het bed uit gekomen om een hapje te eten en te bekijken op internet waar we de volgende dag konden slapen.

2 Jan
Om 1 uur ging er een boot naar Koh Tao, waar we volgens de receptionist geen reservering voor hoefde te maken. Keurig optijd uitgecheckt, taxi gepakt en in de regen aan gekomen bij de pier waar de ferry zou vertrekken. Logischerwijs gaat iedereen 2 dagen na oud en nieuw verkassen naar een nieuwe locatie. Dus resulteerde dat er geen plaats was op de boot voor ons. Mmm, tja lastig verhaal. Hotel op het andere eiland was al betaald, uit gecheckt in dit hotel, waar waarschijnlijk geen plaats meer is. Aan het lieftallige propje achter de bali medegedeeld dat we geen zitplek nodig hadden en ook konden staan, maar helaas… Vol was vol. Er was een kleine kans dat mensen de trip gecanceld hadden en geluksvogel als ik ben konden we als laatste de boot op. De 3 uur durende schommelende tocht overleeft en met een taxi/ tuc tuc naar onze stek gebracht. Hier kregen we wederom een gek bericht: I’m sorry we are over booked…So what now… we konden daar dus niet slapen, maar ze had weten te regelen dat we bij het buur resort(seaview) in een hutje konden slapen. Was niet veel, met korting gekregen, zo we konden er mee leven. Onder het genot van een filmpje in de publieke ruimte gegeten en omdat het weer niet te harden was betijds naar bed gegaan.

3Jan
De kamer was wel bevallen, maar omdat we graag op een andere plek wilden verblijven(meer in het centrum) zijn we verkast naar Sea Shell Resort. Afgezet door een werknemener van het vorige hotel. We konden pas om 2 uur inchecken en zijn maar het stadje gaan verkennen. Het weer was wederom niet best, dus na wat geinternet en rond gekeken te hebben, konden we eindelijk de kamer in. Wat een mega kamer… Groot bed, luxe badkamer, een fan en airco, een slaapbank en tv met te veel kanalen(waar je natuurlijk niet naar kijkt, maar als het regent wel handig is). Ondanks alle natte ellende de uit de hemel kwam, een brommer gehuurd en gaan kijken wat er te beleven was op dit eiland. Eerst naar het noorden gereden waar de whale skeleton zou zijn, wat er niet was… spannend dus. En vervolgens naar het zuiden van het eiland. Bij een mooie plek, een haven, een potje pool gespeeld en een hapje gedaan. Op de terugweg bij een supermarket wat lekkers gehaald voor de borrel en net toen we aan kwamen begon het knetter hard te regenen. Do, ingepakt in plastic zakken en vuilniszakken, klaar voor de regentocht achter op de brommer, ik shirt uit gedaan, als man zijnde toch wat makkelijker. In de avond het weer een beetje opgeklaard maar nog steeds niet best, dus zijn vroeg gaan knorren.

4 Jan
Het einde van de mooie vakantie van ons saampje zat er bijna op, nog een paar dagen. We moesten helaas al weer terug naar Bangkok om nog een paar mooie dagen te beleven. Het was, na drie dagen harde regen, eindelijk weer mooi weer. We hadden gister tijdens de tocht op de mopet een minigolf gespot, en wilde graag voor vertrek nog even een ‘balletje slaan’. Leuk om te starten, denken dat ik redelijk kan golven, met een partner die bij de eerste put, een hole-in-one slaat. Bravo!! Sta je dan als hockeyer toch wel met een bek vol tanden… Goed, uiteindelijk speel je leuk mee, laat je het meiske ook een paar keer winnen, en win je met 1 punt verschil. 66 tegen 67, Ja ik weet het, net geen briljante score(68). Om 2 uur scooter ingeleverd, tas gepakt en met benenwagen naar de travelagency om ons naar de pier te laten vervoeren. Zoals altijd gaat alles hier te laat, we zouden om 00:30 aankomen in Bkk, (de gehele route: Koh Tao -> Chumphon, Chumphon met de bus naar Bkk) om 3 uur waren we er eindelijk. Als je het dan met cijfertjes gaat vergelijken, 00:30 aankomst hebben ze de 3 aan de verkeerde kant van de dubbele punt gezet, 03:00. Het zelfde hotel ingedoken als we de trip zijn gestart, Dang Derm en ZzzZzz…

5 Jan
We hadden ingeplant om deze dag naar de MBK te gaan. De MBK is een soort bijenkorf maar dan 5x zo groot. Deze shoppingmal heeft 6 verdiepingen en op elke verdieping andere accesoires. Met de boodschappenlijst in de hand om 11 uur vertrokken naar dit grootse gebeuren. Op de lijst stond: Schoenen, Tassen, Pak en eventuele andere koopjes. Normaliter ben ik niet zo van het shoppen, omdat het altijd te druk is en de basic dingen die in mijn smaak catagorie vallen hebben vaak een te groot prijs kaartje. Maar in deze toko heb ik het 6 uur uitgehouden. Ik dacht zelf ook, mijn god, hoe is het mogelijk. Een aantal leuke presentjes gekocht, een mooie suit aangemeten en met 4 tassen in de hand retour naar het hotel. In deze groot uitgevallen bijenkorf ook avond eten gehaald, wat we in alle rust hebben opgegeten aan de rand van het zwembad, 7 verdiepingen hoger dan het drukke straatleven.

6 Jan
Voordat ik aan de prachtreis ben begonnen hadden de ouders van caDo een presentje mee gegeven. We mochten op een fietstocht door Bangkok. Theo en Ineke waren erg enthousiast erover, dus het zal zeker indrukwekkend zijn. Zo uitgedrukt als net omschreven, indrukwekkend, was het ook. Eerst door kleine steegjes gereden, waar alle locals hun eten prepareerden. Vervolgens met fiets en al in een grote longtail boot. We zijn gevaren door kleine watertjes langs de ‘krottewijken’ van Bkk. Ik heb mijn ogen uitgekeken naar hoe mensen hier leven. En dan wij als verwende nederlanders, hebben eigenlijk nooit genoeg. We willen altijd meer, groter, beter en het liefst mooier dan de rest. En als je dan hier om je heen kijkt zie je grote gezinnen, altijd zwaaien en lachen voor hun huisje dat net niet, misschien net wel, onder water staat. Waarvan de muren bestaan uit ijzere ribbelplaten, te grote is van maximaal 15 vierkante meter, waar hun kleren worden gewassen in de vieze grachten en drogen buiten op geimproviceerde waslijnen en leven van waarschijnlijk niet meer dan 20B pp per dag. Indrukwekkend! Een hele mooie tocht gehad, zowel op de fiets als op het water. Mijn dank is groot dat ik deze tocht heb mogen doen! Een hele ervaring.

7 Jan
Na de 2 drukke dagen gehad te hebben, gevult met shoppen, inspanningen op de pedalen en een hoop bezienswaardigheden, hadden we vandaag in de planning staan: NIETS DOEN!!! Ik had al contact gehad met Piet dat het mooi weer zou worden, dus de zwembroek lag al kant en klaar voor me na het ontwaken in de mooie kamer. In en naast het water hebben we tot een uur of 3 gehangen, gegeten en gekaart. Vervolgens een uur lang geprobeert foto’s op de welbekende FB pagina te zetten, zonder succes. Dus de volgende foto’s zullen waarschijnlijk zichtbaar zijn op een ‘flikker’ of een ‘picasa’ website. We moesten 1 ding doen, langs de MBK, om mijn wel aangemeten, slim fit, pak op te halen. Wooehoeoeee!!! Prachtig.. You will see. Daarna in alle rust tas in gepakt en alvast een kaartje naar laos gekocht voor de volgende dag. Na zo’n prachtige maand met mijn mooie vriendin begonnen er toch wel wat traantjes van geluk/ verdriet, te lopen bij Do. Ze moest de volgende dag naar huis, geen zin, wel zin, leuk om weer aan het werk te gaan, geen zin om het leventje zoals hier achter te laten. Geen zin om mij hier achter te laten, en geen idee te hebben wat er in het verschiet ligt. Lastig pakket al met al.

8 Jan Vertrek van ‘t vrouwtje

Om 1 uur ging de vlucht van do, en aangezien het een intercontinentale vlucht is moet je 3 uur van te voren aanwezig zijn. Dus snel gerekend om 9 uur vertrekken uit het hotel. Echter was madammeke al om 7 uur wakker, misschien wel eerder, om niet te veel tijd te missen met mij. Lichtelijke emotioneel als ze was, hebben we de deur van de kamer achter ons dicht getrokken en de benen wagen gepakt naar een taxi. Op het vliegveld nog wat gegeten, gekletst, gelachen en ge…. En dat was het dan. Vier en een halve week samen door gebracht, zonder ellende, zonder opstootjes, zonder pijnlijke stiltes, zonder gekibbel of heiboel.. Het was een maand lang 1 groot feest om samen door te brengen. Om te samen op mooie plekken te zijn en te genieten van de thaise cultuur. Zoals senior altijd zegt: Voor herhaling vatbaar?? Zonder twijfel!

En nu……, ben ik ergens anders..

Tot schrijfs

• 13 Januari 2012 - 18:43

Marielle:

O, ik moet ook een traantje laten...... wat hebben jullie het heerlijk gehad
    saampies!
    Geniet nog van al jullie mooie momenten en nu weer als een kerel gewoon weer verder.