Hellow Laos - Reisverslag uit Phôngsali, Laos van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu Hellow Laos - Reisverslag uit Phôngsali, Laos van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu

Hellow Laos

Door: Heijmen Goothuis

Blijf op de hoogte en volg Heijmen

25 Januari 2012 | Laos, Phôngsali

8 Jan

Na vertrek van het vrouwtje zette mijn avontuur zich voort in mijn up. Wel weer een rare gedachte, maar wederom een tocht vol uitdagingen en spannende avonturen, denk ik, kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. Om 6 uur werd ik verwacht in de lobby van dang derm, het hotel waar ik verbleef, en heb de tijd maar gebruikt om, wat te schrijven, te bronzen, te zwemmen oftwel lekker luieren aan het zwembad op het dak. Stipt 6 uur in de lobby werd ik opgepikt, en mocht vervolgens nog een goede 2 uur wachten voordat de bus kwam, die mij naar een nieuw land zou brengen, Laos. Achterin in de bus plaats genomen, genoeg beenruimte dus, was ik klaar voor de 12 uur duurende busreis.

9 Jan

In de ochtend vroeg aangekomen bij de grens, waar meteen mijn kink in de kabel was. Het visum voor het mooie thaise land was voor 30 dagen. Helaas was ik er 33 dagen, dat betekend 1500B boete.. De beste dame bij het vliegveld die mij mijn visum verschafte had best mogen mededelen dat ik maar 30 dagen kon verblijven. Enfin, goed begin van een nieuwe reis dus. Het geld in laos heet kip, dus ik mocht 300 000 kippen aftikken bij de bali. Bij de grens 2 franse gasten tegen gekomen (Guilloume en Thiery, geen franse namen al zeg ik het zelf) , die dezelfde kant opgingen als ik en hiermee afgesproken een kamer te delen in de hoofdstad Vientiane.

Vanaf het Laos National Museum, waar we werden afgezet, op zoek gegaan naar een goedkoop hostel, en na 5 verschillende bekenen te hebben naar binnen gedoken in een guesthouse voor 3,30 per nacht. Tegen 3e zijn we naar de mekong gelopen, gebroken en wel hebben we hier even genoten van de zon en gekeken naar hoe de locale kinderen aan het badderen waren in het lichtbruine water.

10 jan

Graag wilde we de omgeving gaan verkennen, en hebben hiervoor fietsen gehuurd. Met een frans ontbijt in de maag, croissant en pain au chocolat, Lang de mekong gereden en wat schillende tempel bezocht. Bij de meeste tempels word er gevraagt voor een kleine entree prijs, maar als je een stukje doorfietst kan je gratis via de achter ingang naar binnen.

We hadden in de bijbel voor backpackers gelezen, dat er een afgelegen plek was voor monks, waar je een traditionele massage + stoombad combi kon nemen. Dit van beide een uur voor nog geen 5,- Prima deal dachten we, na gister zo'n lange tijd onder weg te zijn geweest. Mooie omgeving, heel stil, overal monks lopen die toch wel nieuwsgierig zijn wat er anders is aan de westerse mens. Een uur of 3 hier zitten stomen, gemasseerd worden en ouwe horen met de eigenaar wat nou de leukere locaties zijn in laos.

In het donker, uiteraard zonder licht, terug gefiets en gegeten aan de mekong. Na het diner aangesproken door een typische manvrouw: heee hee sir, were you go, you're beautiful?? haha, hylarisch.

11 jan

Vroeg op de trappers gestapt, want we hadden de bikes tot een uurtje of 12. Opzoek naar een bamboo galerij. Welke op de kaart duidelijk staat aan gegeven, maar zoals al eerder gemerkt kunnen aziaten geen kaarten maken. We hebben hierdoor de gallerij ook niet kunnen vinden. ZElfs met rond vragen, handen en voeten engels, kon niemand ons de weg wijzen. In laos is volgens mij de 2e taal frans, zijn dus veel franse termen, winkels en locals. Was een goede franse bakker omschreven in de Lonely, dus hier ontbijt gehaald, fietsen ingeleverd en vertrokken naar het busstation om ons naar een andere locatie te bregen, naar een national park. Eerst bij het verkeerde busstation aangeklopt, om daarna bij het zuidelijke busstation, wat in het noorden is.... frappant... de correcte bus te nemen.

Nahja bus, het was een groot uitgevallen truck als het ware, waar 2 stoelen in zaten, achterin de bak zaten 8 mensen, een hoop baggage zoals: tegels, appels, wiskey en als klapper op de vuurpijl kwam er ook nog een levend in plastic verpakt zwijn bij. Alleen zijn snuit was zichtbaar... Als je nog geen vegetarier bent, word je het hier wel denk ik. Wat worden de dieren die, als ze dik en vet zijn, bestemd zijn voor eten verschikkelijk behandeld. Afgezet 3 uur rijden te noord-westen van de hoofdstad, op een plek waar 0 toeristen waren. Wel aangenaam, veel rust, 1 guesthouse waar we voor 1,70 de neus konden slapen, en 2 restaurantjes waar we uit konden kiezen. uiteraard waren wij de enige gasten.

Omdat we er net waren achter gekomen dat er in de vorige kamer geld was gestolen, gelukkig niet bij mij, hebben we een drankje en een spelletje gespeeld om deze gebeurtenis te vergete. Het was een gezellige avond!

12 jan,

Het national park wat we in gedachten hadden, was niet bijzonder. Dit hadden we gehoord van een local 'Cammon' die we de vorige avond hadden leren kennen. Hij vertelde dat er op alleen maar dezelfde bomen stonden over een te grote vlakte. Dus plan de champagne in de prullebak gegooit en de bus terug gepakt naar vientiane om vanaf hier door te reizen naar vang vieng. Laat in de avond kwamen we aan, redelijk gesloopt maar nog net genoeg energie om wat te eten en een potje pool te spelen. Na het poolen op de klok gekeken, was het 5 uur in de ochtend... MMM, maar eens een bedje opzoeken.

13 jan

Om 11 uur uit de veren om deze dag de welbekende attractie te doen van Vang Vieng: Tuben. Dit houd in dat je op een rubbere band een rivier af drijft, en zo nu en dan een tentje induikt om wat te eten en te drinken.

Wij (guilloume en ik) zo'n rubber ding gehuurd en met de tuc tuc zijn we naar de dropoff gebracht. Inderdaad, eerste plek meteen een bar waar 10tallen staan te dansen en gek staan te doen. Wij besloten om maar meteen het water in te gaan en later wel ergens een bakki te doen. Bij de eerste bar het bekende spel gespeeld met de ping pong bal, en daarna weer het water in gegaan om bij een bar verderop te lunchen. De bar had een grote glijbaan en kabelbaan. Bij beide werd je vanaf een meter of 5 a 6 boven het water los gelaten om een mooie afsprong te maken. Gek als ik ben op salto's en andere stunts in de lucht heb ik me hier een uurtje mee vermaakt. Bij de laatste bar, staan dansen, pratende vogels gezien(nee, ik heb geen gekke dingen gebruikt) konden zeggen: Hallo, Sabaidii, Fuego, koekoek, whatsup... en met verschillende mensen staan ouwenelen.

uiteraard waren we te laat retour in het stadje, dus kregen we niet onze volledige borg terug.

14 jan

Na een halve dag in het koude water te hebben gelegen, voelde ik mij erg slecht. We wilde deze dag verkassen, maar in de avond. Dus heb de dag gespendeerd voor de tv, films gekeken en een beetje geslapen. Om 8 uur in de avond vertrokken naar luang prabang. We hadden een grote toering bus, voor ons alleen. Hadden het dus voor het uitkiezen waar we konden liggen.. Goeie deal neal!

15 jan

's Nachts om 3 uur aangekomen in de oude hoofdstad, en redelijk snel besloten dat we deze nacht zouden door trekken tot in de ochtend. Hebben dus ook maar geen tuctuc genomen, en hebben 3 uur rond gewandeld en zo om 6 a 7 uur mooi de zon zien opkomen. Zo konden we mooi de zon zien opkomen vanaf het hoogste punt, Phu Si. Boven op een berg lag deze klein tempel. Een uur lang hebben we gekeken naar de lichten van de stad, de mooie kleuren in de lucht en de verse geuren die van de ochtenddauw afkwamen.

Meteen hierna een guesthouse ingedoken om een powernap te doen van een uurtje of 3 a 4. In de middag het luang prabang national museum bezocht, allerlei informatie gekregen over het oude koninklijk huis, familie, de vrouwen, de auto's en alle presentjes die van verschillende landen waren binnen gekomen.

We hadden gehoord over een bowling, hebben ons met de tuctuc laten afzetten en hebben een competatief potje zwaren ballen staan gooien.

16

Wederom verrot geslapen, de bedden zijn erg hard, het scheeld niet veel of de veren steken eruit, dus in de middag pas opgestaan. Rond gekeken in het plaatsje, foto's gemaakt van wat tempels en rond borreltijd zijn we over de bamboo bridge gelopen om de andere kant van de stad te bekijken. Hier zijn geen toeristen, alleen maar locals.

Uitgedaagt door 2 locals voor een potje petanke. Spelend voor een biertje en natuurlijk winnen!!

In de avond gegeten in de lao lao garden. Wat een leuke tent is met wat vuurtjes her en der. Deze avond afgesloten met een potje snooker bij de buren.


Ik vind dat ik nu wel even genoeg heb omschreven. Zal de resterende dagen plaatsen als ik weer ergens ben met internet.

Tot schrijfs

  • 25 Januari 2012 - 08:38

    Marielle:

    Hi Heympje,

    heb nog steeds met je te doen, wat een vreselijke vacantie!!
    Je zult bij terugkomst beslist een inburgeringscursus moeten volgen, anders vrees ik toch wel wat probleempjes.
    Heerlijk dat je zooooveel meemaakt.

    dikke knuffel Marielle

  • 25 Januari 2012 - 14:51

    Coelen:

    Lekker weer hoor Heijmen!! Leuk weer iets te lezen!! Enjoy nog maatje!

  • 26 Januari 2012 - 09:19

    Do:

    Lief, MEGA jaloers!!!!! Weer erg NICE omschreven >> het leven @Laos ;) We Bellu, xxxxxxjes uit A'dam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Phôngsali

Heijmen

Actief sinds 10 Okt. 2011
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 22564

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2011 - 28 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: