Bus, bus en nog eens bus - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu Bus, bus en nog eens bus - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu

Bus, bus en nog eens bus

Door: Heijmen Goothuis

Blijf op de hoogte en volg Heijmen

08 Februari 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

25 jan

Vroeg uit de veren om opzoek te gaan naar een toerist office. Omdat de mensen nog steeds aan het ronken waren van de avond ervoor, ofwel ze geen zin hadden in toeristen deze mogen weet ik nog steeds niet, maar alles was nog dicht rond de klok van 10. Het enige wat open was was een kleine reisorganisatie, waar ik naar opzoek was, maar bij vertoon in de winkel verdwenen de mensen achter de bali en waren niet in staat om mij te woord te staan.

Dus eerst maar een ontbijt scoren, en later nog een keer proberen. Tegen de tijd dat het ontbijt verwerkt was nog een keer geprobeert en dit keer wel succes. Een 2 daagse wandel door bushbush geboekt en missie vand e dag geslaagd. Guilloume kon het niet over zijn kop laten gaan dat iemand uit nederland de sport patanke had gewonnen van iemand uit marseille. Dus op voor revanche. Met als inzet, als hij wederom zou verliezen zou hij van nationaliteit veranderen. Bar gevonden met petanke, en na een 30 minuten gaf het scorebord aan: Ned 3 - FR 0. Duidelijk dus!

In de avond de oorspronkelijke bbq geprobeerd, in een groot gat in de tafel word een bak met kolen geplaatst en daarop een bolleschaal. hierop kan je zelf je vleesjes braden. smakelijke avond!

26 jan

Om 7 uur werden we verwacht voor het reisbureau om onze 2 daagse track te beginnen. Present in deze track: Bonnie (dame uit down under), Guilloume, een rare fransoos(weet zijn naam niet, was niet bijzonder sociaal) en ik. Een busrit van pak en beet 30 minuten gehad en werden in de middel of nergens eruit gegooid. Onze gids stond ons hier op te wachten.

Eerst een lange wandel gemaakt van 1,5 uur bergopwaarts naar een klein dorpje. Afgelegen van de bewoonde wereld, allemaal kleine houte hutjes, dieren lopen overal met name kippen, honden, zwijnen en buffalo's. Hier een school bezocht, wederom nog steeds vakantie, maar toch imposant om te zien hoe er hier met primitieve middelen les word gegeven. Vervolgens onze wandel voortgezet met een dwarsdoorsteek door de bomen, struiken en bosjes om boven op de berg te lunchen. Deze bestond uit plakrijst, chilli, vis en kip. Gekookt door de moeder van de gids, gepresenteerd om een geimproviceerd tafelkleed bestaande uit bladeren, zitten op de grond en eten met je vingers uiteraard Heerlijk was het!

Na de lunch heb je natuurlijk een kleine break nodig, dus hebben 5 minuten naar beneden gelopen om op een open plek even te nappen. Het uitzicht was goed verzorgt, chineese grens in zicht, bergen en een hoop zzzz.

na 30 minuten wakker geworden van het gezoem in mijn oor, en onze tocht voortgezet naar het volgende dorpje. Mensen verdien hier hun geld met rijst en messen maken. Kan je het je voorstellen, ijzer smeden op de ouderwetse manier, in de brandende kolen en in vorm slaan. Vervolgens slijpen op een steen. Dag in dag uit zitten op je hurken om messen te slijpen en met een zware hamer messen vorm te geven.. knap!

Na een kopje thee hadden we de keuze van de gids, we konden in dit dorpje overnachten of in de volgende. De verschillen waren dat het volgende dorpje nog minder voorzieningen had dan deze. Als je het hele aar gewend bent om in luxe te leven kan je best een nachtje of een paar zonder. Dus unaniem besloten dat we daar heen wilden. Was een wandel van 10 minuten, prima te doen. Dit was de Akha village(weet niet of ik het goed schrijf). Spreken een andere taal, vrouwen lopen in traditionele klederdracht, mannen roken/ drinken/ maken zo nu en dan het eten.. Hebben het beter voor elkaar. Normaliter hebben ze in dit dorpje een beejte electra om in de avond 3 uur verlichting te hebben, maar de kabel was gebroken. Wat resulteert in 3 dagen geen elctra, NICE!! Precies wat ik in gedachten had, even helemaal geen moderne voorzieningen, alles met kaarsen en gestookte vuurtjes.

Vlak voor dat het donker werd hebben we met de kids daar een potje voetbal gespeeld. Niet echt competatief omdat ze op het eerste gezicht een beetje schuw waren. Maar nadat een dappere dodo het eerste schot waagde volgde er meer. Leuk om zoveel plezier te zien bij de kids.

Voor het avond maal werd er voor ons even een kip van het erf gehaald en ter plekke bereid als voedsel te samen met rijst/ noodles en groentes. Vreemd maar waar word er in het huis vuur gestookt, zonder afvoer van de rook. Dus zwart van de rook hebben we genoten van het heerlijke maal. Nadeel ervan was dat we ook in de rook konden slapen. Was dus niet echt een beste nacht. Maar wel een gave ervaring.

27 jan

Met een beetje geluk had ik 1 a anderhalf uur geslapen deze nacht, door alle omstandigheden. De rook van binnen, de mensen die al om 3 uur opstaan om naar de velden te gaan om te oogsten, de dieren die veel te actief zijn etc. Maar we hadden een mooie dag voor de boeg, had gek genoeg een hoop energie.

Om 7 uur eruit gegaan om wat exercise te doen en het stijfe lichaam te rekken en te strekken. Het ontbijt bestond uit een mix van banaanbladeren met kruiden, een mix van locale groentes met kruiden te samen met rijst. Wauw... wat lekker!! zo simpel en zo smakelijk.

8 uur tassen gepakt en vertrokken voor onze ochtend wandel. Een heel stuk langs de rivier gelopen, door banaanbomen, velden en struiken. Halverwege een pauze ingelast om een frisse duik te nemen. Opgefrist en wel door gewandeld naar de sugarcane. Wat is nou een sugarcan: de plant lijkt op een maisplant, maar dan zonder de kolf. Deze plant uit de grond getrokken, de buitenkant eraf geslepen en het binnenste kauw je op. Het sap zuig je eruit en de restanten hout/ verpulverd spul spug je uit. Smaak zoet. Lekker.

een rivier overgestoken om naar ons eindpunt te lopen waar we zouden lunchen en de bus ons op zou halen. Er rijd maar 1 bus per dag, dus was wel prettig om deze te halen. Als we 5 minuten langer hadden stil gestaan bij het zwemmen of bij de sugarcane hadden we de bus gemist. Helaas geen lunch dus.

Bij aankomst in bon nue een guesthouse ingedoken en ff een tukkie gedraaid. We hadden nr's uitgewisseld met seuth (onze gids) en hebben deze avond bij zijn vrienden gegeten en wat gedronken. Vervolgens bij zijn vriendin en haar ouders aangeklopt. Daar nog meer gegeten en later nog op de plek waar de markt is, aan nog meer vrienden voorgesteld en kregen we nog wat drankjes.. aardig!

28 jan

Onze nachtrust was voor het eerst sinds een lange tijd goed geweest. 6 uur aan 1 stuk slapen is een unicum hier. half 7 wakker geworden met het gevoel, volgens mij ben ik weer ergens iets vergeten. Tuurlijk, had ik mijn vest laten liggen bij de eerste stek waar we gister waren. Als de wiedeweerga daar heen gelopen en gelukkig lag hij er nog. Om half 9 zou onze bus vertrekken naar odomxai om vanaf hier door te vliegen naar pakse. Helaas zagen we dat er geen directe vlucht ging(net op tijd) dus busticket omgeboekt naar luang prabang. Vanaf hier ging wel een directe vlucht. 15 uur in de bus.. ach ja waarom ook niet. zo als te doen gebruikelijk was de bus ietswat te laat en vertrokken we om half 12. De bus: 44 zitplaatsen. En helaas was dit niet het start punt van de bus dus was deze al vol bij onze halte. Ik telde 66 man. mmm, lastig concept. Daar kwam nog eens bij dat elk locaal persoon in de bus 60, bagage bij zich had wat niet meer bovenop de bus kon. dus in het gangpad werd gedeponeerd. Waar ga ik dan zitten... Anderhalf uur in het gangpad gezeten met nog 22 anderen, opgekropt en wel tot aan de eerste stop. Ik heb deze anderhalf uur zitten nadenken, hoe ga ik in gods naam dit 15 uur volhouden.

Eureka, het dak! Bij de eerste stop, bekeken hoe het dak van de bus eruit zag en of het mogelijk was met daar vast te kunnen houden. Heb hier een horizontale positie ingenomen en besloten dat ik niet meer naar binnen ging. Guilloume vond dit ook wel een goed idee en heeft ook een plek gevonden boven op de bus. De resterende 13.5 uur genoten van de mooie tocht, langs de bergen, wateren, kleine dorpjes, alle zwaaien en verbaast kijken de kinderen en uiteraard was het lekker weer dus het zonnetje op je blote bast was ook fijn. De bus reed overdag tussen de 20 en 50 km per uur, omdat de wegen niet toestonden dat er harden werd gereden, maar in de avond kwamen we op een geasvalteerde weg en dan ga je toch een stukje harder. Het leek wel of we vlogen over de weg, heel gaaf, beetje spannend ook wel.

Aangekomen in Luang prabang, op zoek gegaan naar een hostel. Full, FUll, Closed and Full. Goed dan maar weer een nachtje doorhalen en zon voor de 2x zien opkomen op de Phu si. Dit keer was het niet bewolkt dus was het een prachtig gezicht.

29 jan

First thing in the morning was: de was was wegbregen en douchen. Alles was werkelijk waar smerig. Zowel mijn inhoud van mijn tas als ikzelf. Na een stoffige rit van een x aantal uur was ik de kleur van de gemiddelde afrikaan. Om 11:30 konden we pas een kamer in dus hebben eerst maar gekeken of we een vlucht konden ritselen. Jaa, tuurlijk.... Deze hadden we 3 dagen van te voren moeten boeken, dus bus dan maar.

Pot domme!

De totale duur van deze reis zou 22 uur zijn. Alsof we nog niet genoeg met bus hadden gereis afgelopen nacht. Maar goed, vliegen is duurden dus besparen we onszelf een hoop geld. Na een korte powernap te hebben gedaan de markt opgegaan om wat fruit naar binnen te werken. En vervolgens een restauntje op te zoeken met een Pool.

Hier niet gegeten, vonden het leuk om 1 avond te eten op de markt waar je voor 1€ een vol bord kan pakken. Voor het slapen gaan vonden we dat we onze vermoeide lichamen wel konden laten verwennen. Goed massage toco was naast ons hostel.. priem de biem.

30 jan

Kwart over 6 ging de wekker om de bus van 7 uur te pakken. Er achter gekomen dat de schoonmaakster door onze spullen is gegaan, tassen waren anders en mijn creditkaart zat op een andere plek opgeborgen. Met dank aan de goede creditcard service van de ABN werkt mijn kaart al een maand niet, dus kan er geen probleem zijn.

Deze busrit zou goede stoelen hebben naar vientiane en daar zou een aansluiting zijn met slaap bus. Er waren inderdaad 25 goede brede stoelen in de bus en 10 normale busstoelen. Geluksvogel als ik ben mochten we plaatsnemen op de nomale stoelen. 12 uur lang in de bus gezeten om vervolgens onze aansluiting te pakken. De ietswat oudere buschauffeur reed als een natte krant en heeft het weten te presteren om de marge van 2 uur te overlappen zodat wij onze aansluiting hebben gemist. Wederom een nacht extra verklooid!

Ook hier waren alle guesthouses vol, wel een hotel gevonden voor iets meer, 8€ de neus.. Moet dan maar.
Elk nadeel heb z'n voordeel: Konden we morgen nog een tempel bezoeken die we niet hadden gezien in de hoofdstad.

31 jan

Meevaller van het hotel was dat er ontbijt bij zat inbegrepen en dat het een hele goede nachtrust was geweest.

Guilloume een fiets gehuurd, ik de hardloopschoenen aangetrokken en klaar waren we om de tempel wat sasiket te bezoeken. Op de weg ernaar toe eerst het locale monument beklommen, foto's gemaakt en vervolgens door naar de grote tempel.

Guilloume is van beroep tuinier, en heeft veel interresse in bonsai. Oke, vlak bij de tempel was een bonsai shop, dus daar ook maar even een kijkje nemen. Had ondertussen al een goede 6-8 km in de benen zitten en moesten nog retour. Kapot en wel terug gekomen was ik klaar voor een slaapje in de bus. Om half 9 vertok de slaap bus. Houd in dat je een bed hebt, net genoeg ruimte voor 2 personen. Het geluk met reizen per bus kon niet op toen we onze plek te ziek kregen. De airco boven ons hoofd was lichtelijk beschadigd en produceerde daardoor een gigantisch geluid. Suczevenkommaachtenzestig met slapen deze nacht....

Weer een redelijk stukje opgeschoten. Nog steeds in laos, paar dagen naar pakse, 4000 islands en dan naar cambodia.

Tot schrijfs

• 08 Februari 2012 - 08:55

Marielle:

geweldig, ik zie het voor me, 2 zwarte pieten op het dak van de bus, genietend van een natuurlijke wegmassage!