Whitsunday islands - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu Whitsunday islands - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Heijmen Groothuis - WaarBenJij.nu

Whitsunday islands

Door: Heijmen Goothuis

Blijf op de hoogte en volg Heijmen

20 November 2011 | Australië, Airlie Beach

14 nov

Vroeg wakker geworden, nog steeds in Rainbow beach, want ik had met mezelf afgesproken om een goede ochtend run te doen. Heuveltje op en af, afgepijgert en wel terug gekomen om om 8 uur te ontbijten. was for free tot half 9, dus stipt op tijd. Heb deze dag besteed om een serieus plan te maken voor wat ik de laatste 3 weken wilde gaan doen in het grote aussie land. Aan de rand van het zwembad met de lonley planet van de dames, plan zitten schrijven hoe en wat ik allemaal wilde gaan doen. Pak en beet 2 uur hier aan besteed, was dik tevreden met wat ik had bekokstoofd.

Rond de klok van 4 kwamen de dames terug van hun trip op het eiland, en hebben we hier even de boeken naast elkaar gelegd van wat zij wilde doen en wat ik wilde doen. Wellicht kon ik mee rijden tot aan rockhamton en vanaf daar in me up verder.

In de avond een kleine pasta gemaakt en daarna bij het buurhostel, waar het toch iets bruisender is, een klein drankje gedaan..

15 nov

Voordat ik naar bed ging was sophie al K.O. gegaan en lag met haar benen uit de wagen en haar hoofd onder een kussen.. Haha, grappig gezicht. Na een uur in bed te hebben gelegen hoorde ik beneden allerlei rare geluiden en ja hoor. Het was raak, hele bus onder genekt, mwaauh, daar moesten we deze dag de hele dag inzitten...:(

Omdat linda, onervare rijder als ze is, niet mocht rijden op het eiland, wilde ze graag nu achter het stuur beginnen. Bij het uitparkeren ging het al mis, BAAAM! Zo tegen 5 winkelwagens aan, heb voor haar maar even de auto uitgeparkeerd en ben weer naast haar gaan zitten. Niet echt rustgevend om zo aan de reis te beginnen. Zo op naar poona national park, en vanaf daar door naar hervey bay om dat even te bezichtigen.. Poona waren alleen maar bomen, van die dooie ouwe bomen. Hier zijn we maar gewoon langs gereden want dit was niet boeiend. Aangekomen in hervey bay bedacht dat we toch maar een stukje door rijden. Hier even een broodje gegeten en door naar rockhampton.

Aangekomen bij de rostehamtonnetje, hier opzoek naar een plek om lekker te eten. Bij een of ander indiaans restaurant een spicy kip weg zitten werken en hebben hier maar besloten dat we in 1 keer door rijden naar airlie beach. Of in ieder geval kijken hoe ver we komen. Het was al aarig donker en zijn met shifts van 2 uur gaan rijden. Het was oppassen voor de kangaroo's want schijnen in de avond langs de weg te staan en als ze koplamen zien er voor springen. Dit klopt wel redelijk, ben denk ik onderweg 15 dode beestjes tegen gekomen... Zonde wel.

Rond 4e aangekomen in airlie beach en opzoek naar een verblijfplaats. Eerste beste kerel op straat staande gehouden om te vragen waar we konden parkeren. Hij zij direct, joh volg mij maar, dan kan je bij mij voor de deur parkeren en pak je ff een douche, drinken we een paar biertjes en draaien wat muziekjes. Verbaast als we waren, maar heel blij, reden we achter hem aan en zijn hier gaan parkeren. Was iets van 2 min rijden buiten het centrum van airlie beach.

Cathy en ik zijn hier inderdaad nog even naar binnen gegaan en de andere 2 dames gingen meteen slapen. Dit was echt heel vet, tot in de ochtend muziek en gratis biertjes hakken.

16 nov

Na een avond te hadden doorgehaald, opzoek naar het hostel wat ik had geboekt te samen met de avatar sailing trip. Linda weer achter het stuur, want rijden is haar specialiteit.. ahum.. Ze heeft het weer weten te presteren om tijdens het achteruit rijden in de auto de achterkant in een boom te knallen. 4 keer op rij gewoon ergens tegen aan gereden. Potdomme, kijk is een keer uit!

Bij het reisbureu vast gelegd dat ik de volgende dag naar de 3 daagse boot trip ging. Yeah!! Heel veel zin in. In het hostel lag ik met 5 gasten op een kamer die de volgende dag ook naar die boottrip gingen, das gezellig. Hier op mijn gemakje even de lijst door zitten nemen wat allemaal handig was om mee te nemen op de boot. De tip was eigenlijk zo min mogelijk. haha, oke dan maar 1 shirt en een tandenborstel en zonnebrand mee.

Was toch nu wel redelijk moe aan het worden, dus maar even een tukje gedaan. Daarna met de dames een heerlijk duits maal gemaakt: kartofflen und schnitzel. Heerlijk

In de avond even met de groep van avatar gezeten om wat handige dingen te verdelen, wie neemt wat mee en wat voor gekke praktijken kunnen we uithalen. Rond de klok van 11 was mijn energie op en ben maar gaan slapen

17 nov

Dit was de dag dat ik eindelijk op de boottocht mocht gaan. Om 11 uur uitgecheckt in het hostel, om me daarna om half 12 te melden bij de haven. Hier hebben we te samen met 23 andere zitten luisteren naar was uitleg over snorkelen en dat je zon idioot pak aanmoet ivm kwallen.

Op de boot eerst wat uitleg gekregen over veiligheid en zijn toen uitgevaren.. Wat is dat toch een fijn gevoel, op het water, uitzicht op eilanden, blauwe lucht.. je voelt je vrij: niets moet niets hoeft, je kan ook eigenlijk niets want je zit op het water. Uurtje op de motor gevaren en daarna de zeilen gehesen. Op naar de eerste snorkelplek. Na een half uurtje varen zagen we ineens wat springen in het water: Dolfijnen. Deze leuke diertjes kwamen even voor de boeg zwemmen met z'n 6e! Wat een vet gezicht.

Aangekomen bij de snorkellocatie pakkie aangetrokken en op naar de mooie gekleurde koraal. Hoppa met een paar gekke draaien het water in opzoek naar een NEMO fish. B E A Utiful.. Zoveel mooie kleuren, zoveel vissen, echt heel gaaf.. Helaas geen clownfish gezien, maar wel hele vette visen.

Na een uurtje in het water te hebben gelegen zijn we vertrokken naar de overnachtingsbaai. Dit was een klein uurtje varen.
Tijdens de spagettimaal onder de heldere sterrehemel gebeurde er iets speciaals. Wederom hier kwamen dolfijnen kijken hoe was onze slierten spagetti aan het weg werken waren.

In de avond met de ieren en engels spelletjes gedaan die redelijk overeenkomen met de nederlandse: Chicken olympics, Animal animal etc
Het was een geslaagde eerste dag op het water!

18 nov

Na geprobeerd te hebben op het dek te slapen snel naar binnen gegaan want het begon te regenen.

In de ochtend vroeg de wekker gezet(motor ging aan om 6 uur) genieten van de zeiltocht richting whitheaven beach. Hier zijn we met een klein motorbootje op de kant afgezet om de kust en mooie stranden te bekijken. Pak en beet 10 minuten lopen over de heuvels heen was het daar, wauwie!!! Hagelwit zand, licht blauwe zee, rotsen... zo gaaf. Hier naar beneden gelopen om te kijken of we nog was visjes konden zien. Er schenen vrij veel stingray's te zijn. Het eerste wat we zagen waren een paar vinnen boven het water uit, haaitjes! Denk dat hij iets van een metertje was. Jsus wat zijn die beesten snel, een stap dichterbij en hij schoot weg. Toen hij eenmaal weg was zagen we een aantal donker plekken in het water:stingrays. stuk of 15! Lang niet gek

Een uurtje of 2 hier van te hebben genoten, terug naar de boot om naar de 2e snorkel locatie te gaan. Mooie tocht, helaas had de boot alleen maar een grootzeil en geen fok, dus echt hard ging het niet.

Aangekomen bij de plek met een salto het water in gesprongen op zoek naar, nog steeds, die nemo fish. Het eerste wat in het beeld kwam waren 2 mega grote platte vissen die erg nieuwsgierig waren. En 10 meter verder, jaaaaaaaaaaa, schildpad! Zo peacefull. Deze was rustig aan het knabbelen op wat koraal en liet zich door iedereen even aanraken en verwennen. Als ik dit vergelijk met de eerste snorkel locatie was het hier nog mooier. Hier waren denk ik 3x zoveel vissen, helaas geen nemo:(

Door naar de slaapplek nog een uurtje of 2 varen. Daar genoten van de mooie zonsondergang en heerlijk gegeten. Wederom in de avond genoten van de heerlijke locale lekkernij: GOON.

19 nov

Vanzelfspreken weer geprobeerd te slapen op het dek, maar het woei te hard dus maar weer binnen gaan knorren.

Half 7 ging de motor weer aan om de boot om half 10 af te leveren in de haven. Tijdens deze tocht laatste foto's geschoten van de schatten van aussie, paar groepsfoto's en genieten van de golven die je de afgelopen dagen hebben laten schommelen. Afgesproken met de 24 man aan boord dat we in de avond zouden gaan borrelen bij het hostel beaches(waar ik ook verbleef), om de trip af te sluiten.

Tijdens deze dag lekker liggen luieren bij de lagoon, dat is een openbaar zwembad naast de zee. Magnefiek! Ziet er heel gaaf uit!

Zoals afgesproken in de avond geborreld met z'n alle, en is een keer in plaats van goon lekker biertjes gedronken. Scheelt wel in de portomonnee maar och 1x in de zoveel tijd mag dat ook wel!

Also und jetst, Morgen fruh fahre ich allein, nicht mehr in das auto, nach Townsville. Das ist ein schones dorf. Und vielleigt kan ich dieses tag auch nach Magnetic Island gehen um das zu sehen.